Den Grønne Nordvest-Korridor

– strategisk afgørende for Danmark i balance


Af SMVholstebro – på vegne af Aktionsgruppen for fremtidens infrastruktur til, fra og i Midt- og Nordvestjylland. En gruppe som består af politikere, erhvervsfolk og organisationsrepræsentanter fra området.

Bjarne Sørensen

Formand, SMVholstebro


”Et grønt og bæredygtigt tog-elnet – uden batteriløsninger og med én driftsaktør – hele vejen fra Struer til hovedstaden er det altoverskyggende element i et Danmark i balance: erhvervsmæssig balance, grøn balance, mulighedsbalance og udviklingsbalance.

Vi vil ikke kobles af i Vejle og reduceres til et ulve-, energi- og produktionsreservat. – Hvem i Folketinget kan ikke forstå og acceptere denne præmis?”

Danmark står ved et afgørende infrastrukturel sporskifte: Skal vi fortsætte centraliseringen af mobilitet og udvikling omkring de største byer, eller skal vi for alvor begynde at balancere Danmark – energimæssigt, erhvervsmæssigt, bosætningsmæssigt og strategisk?

I Nordvestjylland er svaret klart – og det staves ”fuld elektrificering af skråbanen fra Vejle til Struer”. Det handler ikke om detaljer eller sekundære løsninger. Det handler om fundamentet under fremtidens Danmark: en grøn akse for hele Nordvestjylland, som vi med rette kalder ”Den Grønne Nordvest-Korridor”.

 

 

Grøn OG bæredygtigt: El-tog frem for batteritog

Nordvestjylland er allerede Danmarks grønne kraftværk. Her produceres enormt store mængder vind- og solenergi – og det bliver bare mere og med større national betydning i fremtiden. Derfor giver det stor mening, at netop denne region får fuld gavn af en infrastruktur, der også er drevet af grøn energi.

Elektrificering med køreledninger er den mest effektive, stabile og kapacitetsstærke løsning, der ikke kun er en nødvendighed for fremtidens passagertransport, men også for at fremme godstransport med tog – en essentiel del af omstillingen væk fra tung vej- og skibstransport. Med en elektrificeret bane åbnes døren for både hurtigere persontog og klimavenlige godstog, der kan konkurrere med lastbiler og skibe og dermed aflaste både de sorte og de blå veje.

Dorte West (V)

Borgmester, Herning


”Det er afgørende, at transportaftalen revurderes. En fuld elektrificering af banen mod nordvest er en forudsætning for de grønne vækstmål, som vi – og Folketinget – sigter mod i dag. Her skal desuden tages højde for de lokale stationers betydning for bosætning, erhvervsliv, egnsudvikling, de unges adgang til uddannelse og alles adgang til sundhedstilbud og hospitaler.

Vi kan ikke acceptere en nedprioritering på den direkte forbindelse mellem nordvest og hovedstadsområdet. Det vil blot skubbe flere passagerer over i biltrafikken – stik imod de nationale klimamål.”

Grøn OG militær strategisk: Oprustning kræver mobilitet

Holstebro er i færd med at udvikle sig til et centralt militært knudepunkt i Danmark. Den forestående udvidelse af kaserneaktiviteterne vil betyde omkring 1.700 værnepligtige og fastansatte. Dette kræver infrastruktur, der understøtter militær mobilitet – både i fremtiden og i fredstid.

Den grønne Nordvest-korridor tilgodeser således Danmarks deltagelse i PESCO-samarbejdet og dermed i Det Europæiske Forsvarsagenturs strategiske planer. En fuldt elektrificeret bane til Struer er ikke blot en civil nødvendighed – den kan også blive et element i Danmarks strategiske infrastruktur, som kan sikre hurtig og bæredygtig mobilitet for både materiel og mandskab til den tunge 1. Brigade, som forventes til Holstebro for en væsentlig dels vedkommende.

Marianne Bredal (V)

Borgmester, Struer


”Nordvestjylland SKAL være en del af Danmarks fremtidige kollektive infrastrukturnet for fuldt elektrificerede tog – til både mennesker og gods. Det er en selvfølge for et Danmark i balance. ALT andet vil være en uhørt tilsidesættelse af vores landsdel, som jo er storleverandør til Folketingets ambitiøse klimamål. – En sag der ikke handler om økonomi, men ægte grøn virkelighed, respekt og vilje.”

Halvtimedrift og direkte forbindelser – et must for mobilitet og sammenhængskraft i Nordvest

Business Region MidtVest og de omkringliggende kommuner står samlet om visionen: En elektrificeret bane med halvtimedrift mellem Vejle og Struer, som binder landsdelene sammen – ikke kun fysisk, men også socialt, økonomisk og klimamæssigt.

Det kræver direkte eltog. Det er nødvendigt, hvis vi skal matche rejsetider og komfort med alternativerne. Ikke mindst ift. flytrafikken fra Karup, som umiddelbart ser ind i vanskelig fremtid. Vi ønsker ikke to togverdener – én for batteridrift og én for el-ledninger – men ét integreret, landsdækkende system, hvor Vejle–Struer indgår som en uundværlig del af Danmarks fuldt udbyggede tog-akse, eller backbone, om man vil.

Et Danmark i balance kræver mod hos forligskredsen

Vi forventer, at forligskredsen for Infrastrukturplan 2035 leverer løsninger, ikke begrænsninger. Det er på tide at droppe kassetænkningen. Økonomien er til stede, teknikken er kendt, og viljen i Nordvestjylland er tydelig. Derfor er det tid til at vise handlekraft i forligskredsen – der findes ikke andre reelle og dækkende løsninger, som tilgodeser både borgere, virksomheder, uddannelsesinstitutioner og militæret på én og samme tid.

Et bæredygtigt Danmark kræver både-og-løsninger med forgreninger betjent af elbusser, batteridrevne lokaltog og grøn last-mile-mobilitet, som skal bygges op omkring en stærk, elektrificeret togakse. En banestrækning, som allerede eksisterer – men som nu blot skal opdateres hastighedsmæssigt, men sidespor og elektrificeres hele vejen. Hvor svært kan det være!!?

H. C. Østerby (S)

Borgmester, Holstebro


”Vi er stolte værter for en stor del af Danmarks energiproduktion og -udvikling, hvor vi lægger både arealer og arbejdskraft til den grønne omstilling. Vi huser også Jyske Dragonregiment og står foran en markant militær oprustning i området.

Skal der være bare en smule balance, må den grønne, nationale infrastruktur følge med – med fuld elektrificering hele vejen til Struer. Det må være en gensidig vindersag mellem Nordvestjylland, et grønt Folketing og et stærkere Danmark.”

Vi taler med én stemme – fra Struer til Christiansborg

Med støtte fra alle kommunerne langs ”Skråbanen” – og de omkringliggende kommuner i Nordvestjylland – står vi samlet. Holstebro, Struer, Herning, Ikast-Brande og Vejle, bakket op af Skive, Lemvig og Ringkøbing-Skjern, stiller krav om:

  1. Inddragelse af ”Den Grønne Nordvest-Korridor i Infrastrukturplan 2035.
  2. Beslutning om fuld elektrificering af Vejle–Struer...NU!
  3. Inklusion i Tog-Danmarks rygrad med én operatør, som har det fulde og samlede ansvar for teknik, planlægning og service.
  4. Reel balancering af Danmark.

– For det er kun rimeligt, at den landsdel, der primært leverer arbejdskraften, energien og pladsen til den grønne omstilling, også får adgang til den infrastruktur, der netop muliggør fremtidens bæredygtige udvikling.

Argumenter politikerne i forligskredsen ikke kan sidde overhørig:

  • Der bor også mennesker med behov for offentligt transport vest for den jyske højderyg. Der var 6,2 mio. på- og afstigninger årligt på strækningen (2023-tal) – en vital livsnerve for hele regionen.
  • Strækningen har allerede kapacitet til 8 direkte vest-øst-afgange dagligt – den bruges bare ikke.
  • En fuldt elektrificeret bane passer til Produktionsdanmark og vores grønne identitet og DNA. Både nationalt og regionalt
  • Bosætning og mobilitet: Borgere har krav på reel adgang til job, uddannelse og sundhed. Også i Nordvestdanmark.
  • Danmark i balance er ikke bare en parole – det er en pligt og et fælles ansvar.

Kære medlemmer af forligskredsen
– Midt- og Nordvestjylland har talt.

Borgmesterne+Bjarne

Vi beder ikke om særbehandling. Vi beder om en forbindelse til resten af Danmark – med køreledninger, med vilje og med respekt for dem, der bærer produktionen, forsvaret og klimamålene på skuldrene.

”Den Grønne Nordvest-Korridor” skal realiseres og være et reelt vinder-projekt for alle parter. For bæredygtighedens skyld. For fremtidens skyld. For balancens skyld. For Danmarks skyld. Hele vejen fra Vest til Øst og med en grøn korridor, der også baner vejen mellem rød og blå blok.

SMVholstebro er en del af Danmarks stærkeste erhvervsnetværk. Vi varetager erhvervspolitiske interesser for godt 350 små og mellemstore virksomheder og bakker op om uddannelses- og kulturtilbud i Holstebro Kommune.

Kontakt

SMVholstebro
Danmarksgade 18
7500 Holstebro

info@smvholstebro.dk